Jäsentapahtumat 2018

Olimme 3.12 kuuntelemassa Johanneksenkirkossa Enkellaulu kajahtaa! -joulukonserttia. Cantores Minores ja Tuomas Katajala virittivät kuulijat erinomaisella tavalla joulutunnelmaan. Kauniisti valaistussa kirkossa kuulimme tuttuja ja vähän tuntemattomiakin joululauluja. Ennen konserttia kävimme nauttimassa gruusialaisia herkkuja ravintola Purpurissa lähellä kirkkoa. Katso kuvia Teatteria Tampereella Cats musikaali 23 teatterin ystävää suuntasi 1.11. Tampereen teatteriin Cats musikaalista nauttimaan. "Kiitos loistavasta esityksestä.Viimeisen päälle yhteistyöllä hiottu esitys, tanssit, laulut, näyttämö ja tekniikka, kaikki täydet viisi pistettä!" Cats on musikaalina poikkeuksellinen, sillä siinä ei ole varsinaista tarinaa, vaan se koostuu elämää eri tavoin luotaavista runoista. Pääroolissa on rotta, joka vie esitystä vaihtelevasti ja elämänmakuisesti eteenpäin. Voit katsoa muutamia kuvia tästä MAU... AmosRex lokakuussa Tutustuimme ihkauuteen AmosRex museoon opastetuilla kierroksilla 17. ja 22.10. Molemmille käynneille osallistui 25 henkilöä teamLabin tekemä avajaisnäyttely "Massless" (vailla massaa) koostuu viidestä digitaalisesti luoduista vuorovaikutteisista esityksistä; virtaavasta vedestä, hyökyaalloista, toisiaan jahtaavista varislinnuista, valoelementeistä ja kokonaisesta ekosysteemistä. Teoksissaan taiteilijaryhmä tutkii ihmisen ja maailman välistä rajatonta jatkumoa haastaen tavanomaisia käsityksiä taiteesta ja tekijyydestä. Voit katsoa kuvia tästä linkistä sekä videoita tästä ja tästä. Eduskuntatalossa 1.10. Vierailu Eduskuntaan 1.10.2018 Tutustuimme 1.10.2018 uudistettuun upeaan Eduskuntataloon opastetulla kierroksella ja sen jälkeen tapasimme Verojaoston puheenjohtajan, kansanedustaja Esko Kivirannan ja valiokuntaneuvos Maarit Pekkasen työympäristössään. Opastetulle kierrokselle meitä osallistui 25 jäsentä. Kierroksen oppaan johdolla saimme tutustua eduskuntatalon saneerattuihin tiloihin. Kuulimme myös eduskuntatalon historiasta ja talossa olevasta taiteesta. Opastuskierros päättyi yleisölehterille, jonne saapuneiden Esko Kivirannan ja Maarit Pekkasen johdolla siirryimme Valtiovarainvaliokunnan hienoon saliin. Esittelyjen jälkeen kuulimme mielenkiintoiset esitykset lakien valmisteluprosessista ja Eduskunnan toiminnasta. Vielä kävimme verojaoston kokoushuoneessa, jossa Maarit esitteli verojaoston ajankohtaisia lakivalmisteluja. Kiitokset Esko Kivirannanlle ja Maarit Pekkaselle! Katso kuvia Amsterdam syyskuussa Amsterdamin matka Amsterdamin matkalle 25.- 28.9.2 osallistui 29 henkilöä. Matka onnistui hyvin, sääkin suosi, ei satanut, aurinko paistoi ja lämmintä oli viimeisinä päivinä 20 astetta. Yhteisenä ohjelmana oli käynti Zaanse Schansin talomuseoalueella, jossa oli mm. tuulimyllyjä, puukenkäverstas, kirkkaan värisiä puutaloja, juustola ja tietenkin matkamuistomyymälöitä. Lisäksi yhdessä kävimme kanavaristeilyllä sekä yhteisellä illallisella. Tämän lisäksi tutustuimme pienemmissä ja suuremmissa ryhmissä museoihin ja muihin nähtävyyksiin kävellen tai ratikoilla. Lukuisten kanavien lisäksi mieleen jäi erityisesti kauniit talot kanavien rannoilla sekä valtavat määrät pyöriä ja pyöräilijöitä, jotka polkivat hurjaa vauhtia eikä yhdelläkään kypärää päässään. Katso kuvia Amsterdam 2018 Seurasaareen 21.8. RETKI SEURASAAREEN TIISTAINA 21.8 Seurasaaren retkelle tuli 26 henkeä. Oppaan johdolla tutustuimme Antintaloon, Karunan kirkoon ja Karjalasta siirrettyyn Pertinotsaan ja kuulimme antoisia tarinoita senajan elämästä noissa taloissa. Opastuksen jälkeen opettelimme pelaamaan karjalaista perinnelajia kyykkää ja herkuttelemaan kolmioleivillä, grillimakkaralla ja pillimehulla. Sääkin suosi, vain pari sadekuuroa tuli kyykkäämme vilvoittamaan. Jotkut nautivat vielä kauniista merimaisemista vesibussimatkalla Seurasaaresta Kauppatorille. Nettisivuillemme on kuvia! Risteillen Tallinnaan 5.6. Tallinnaan - ja takaisin Tallinnan lounasristeilyllämme 5.6 oli mukana 49 matkaajaa. Aamulla vielä tuuli vähän pelotti, mutta ei se isossa laivassa sitten juurikaan tuntunut eikä haitannut maukkaan brunssimme nauttimista. Osa meistä osallistui Tallinnassa Viru-hotellin KGB-museokierrokseen. Siellä kuulimme tositarinaa neuvostoajoilta ja ihailimme maisemia ennen suljetusta 23. kerroksesta. Paluumatkalla ohjelma oli muilla vapaa, mutta hallitus piti kokousta. Katso kuvia RETKI VESILAHDELLE 15.5. VESILAHDEN RETKI Lähdimme Tampereelta 15.5.18 klo 10:15 tilausbussilla kohti Vesilahtea. Mukana oli 43 yhdistyksemme jäsentä. Aurinkoinen retkisää suosi meitä. Vesilahden rajalla tuli opas Satu Karvinen bussiin ja lähdimme kiertämään Klaus Kurjen tietä. Pysähdyimme tutustumaan Vesilahden kirkkoon ja Pappilaan Vesilahden kirkkoherra Harri Henttisen opastuksella. Kirkkoherralla juttu luisti ja piti vähän toppuutella, jotta pysyttiin aikataulussa, sillä nähtävää Vesilahdessa oli paljon. Laukon kartanossa söimme ensin maittavan lounaan ja sen jälkeen tutustuimme kartanoon ja sen puutarhaan kartanon rouva Liisa Lagerstamin opastuksella. Saimme paljon tietoa Laukon ja sen ympäristön historiasta. Takaisin Tampereen Keskustorilla olimme 17:50 jätettyämme junalle menijät hetkeä aiemmin pois kyydistä. Oli todella antoisa retki! ps. Katso kuvia OmaVero Nyt tiedämme, että OmaVero on jo monilta osin käytössä - kiitos Sanna Kuuri 19.4 olimme tutustumassa Verohallinnossa Vallilassa OmaVero -järjestelmän monenlaisiin hienouksiin, joita meille ilolla esitteli palvelunomistaja Sanna Kuuri. Lukuisat järjestelmät korvaava OmaVero on jo monilta osin käytössä. Henkilöverotukseen se tulee ensi vuonna. Esityksen lomassa käytiin vilkasta keskustelua mm. tunnistautumistavoista. Vierailu Eduskuntaan 12.3. Tutustuimme 12.3. uudistettuun upeaan Eduskuntataloon opastetulla kierroksella ja sen jälkeen tapasimme Verojaoston valiokuntaneuvos Maarit Pekkasen työympäristössään. Opastetulle kierrokselle saimme kaksi hyvää opasta ja 20 henkilön ryhmissä liikkuminen ja kysymysten esittäminen sujui hyvin. Kierrokset päättyivät suureen istuntosaliin, jossa Maarit jo odotti meitä. Hänen opastuksellaan siirryimme ensin Valtiovarainvaliokunnan hienoon saliin, kuulimme mielenkiintoisen esityksen lakien valmisteluprosessista ja pistäydyimme vielä Verojaoston kokoushuoneessa. Vierailupäivämme oli maanantai, joten käytävät ja salit olivat hyvin katsottavissa. Suurkiitokset Maarit Pekkaselle! Katso kuvia Eduskunnasta Seitsemän veljestä ... Turun teatteritalo talvipakkasessa Verohallinnon Eläkeläiset ry järjesti teatteriretken Turkuun. Toisenlainen teatteriretki, kun uusi versio Seitsämästä veljeksestä keskiviikkona 28.2.2018 oli jouduttu peruuttamaan sairaustapauksen vuoksi.Teatteri hyvitti parhaansa mukaan kahveilla ja kierroksella teatterin mielenkiintoisella "back stagella". Kaikki etukäteen maksetut kustannukset palautetaan ilmoittautuneille. Katso kuvia Vuosikokous 2018 Verohallinnon Eläkeläiset ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidettiin maanantaina 12. päivänä klo 13 alkaen Verotalon tiloissa